POPULAR PARTICIPATION IN THE TRANSPARENT MANAGEMENT OF THE ENVIRONMENT: ENVIRONMENTAL EDUCATION AND THE RIGHT TO INFORMATION

Authors

  • Júlio César de Souza Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)
  • Magno Federici Gomes Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC) e Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Minas Gerais http://orcid.org/0000-0002-4711-5310

DOI:

https://doi.org/10.24067/rjfa7;17.1:909

Keywords:

Information, Popular participation, Environmental Education, Environment

Abstract

The article aims to address the importance of the relationship between the guiding principles of information and popular participation, as instruments enabling the conservation of the environment, aimed at spreading a culture of environmental transparency capable of allowing access to knowledge and appropriation of the genuine environmental condition experienced by the community. The deductive method was used as a methodological method using the monographic technique, with bibliographical review of articles and doctrinal works related to the topic. From the study came the understanding of the importance of the need for the provision of means for the formation of citizens aware of their decision making power in the scope of natural resources management and the reflex of these informative policies based on the Constitutional indicative of the promotion of environmental education as an method that guarantees the effectiveness the right to a healthy and ecologically balanced environment.

   

Author Biographies

Júlio César de Souza, Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)

Mestre em Direito Ambiental e Sustentabilidade pela Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC/MG). Bacharel em Direito e especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Integrante do grupo de pesquisa: Regulação Ambiental da Atividade Econômica Sustentável (REGA) CNPQ-BRA.

Magno Federici Gomes, Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC) e Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Minas Gerais

Estágio Pós-doutoral em Direito Público e Educação pela Universidade Nova de Lisboa-Portugal (Bolsa CAPES/BEX 3642/07-0). Estágios Pós-doutorais em Direito Civil e Processual Civil, Doutor em Direito e Mestre em Direito Processual, pela Universidad de Deusto-Espanha (Bolsa da Cátedra UNESCO e do Gobierno Vasco-Espanha). Mestre em Educação pela PUC Minas. Professor do Doutorado e Mestrado Acadêmico em Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável na Escola Superior Dom Helder Câmara. Professor Adjunto da PUC Minas e Professor Titular licenciado da Faculdade de Direito Arnaldo Janssen. Advogado Sócio do Escritório Moraes & Federici Advocacia Associada. Líder do Grupo de Pesquisa: Regulação Ambiental da Atividade Econômica Sustentável (REGA)/CNPQ-BRA e integrante dos grupos: Centro de Investigação & Desenvolvimento sobre Direito e Sociedade (CEDIS)/FCT-PT, Núcleo de Estudos sobre Gestão de Políticas Públicas (NEGESP)/CNPQ-BRA e Metamorfose Jurídica/CNPQ-BRA. ORCID: <http://orcid.org/0000-0002-4711-5310>. Currículo Lattes: <http://lattes.cnpq.br/1638327245727283>. Endereço eletrônico: federici@pucminas.br

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Published

2020-05-25

How to Cite

Souza, J. C. de, & Gomes, M. F. (2020). POPULAR PARTICIPATION IN THE TRANSPARENT MANAGEMENT OF THE ENVIRONMENT: ENVIRONMENTAL EDUCATION AND THE RIGHT TO INFORMATION. FA7 Law Review, 17(1), 81–94. https://doi.org/10.24067/rjfa7;17.1:909