Neuromarketing and the risk of consumer engagement in the lives of artists in COVID-19 times
DOI:
https://doi.org/10.24067/rjfa7;18.2:1321Keywords:
Consumer, Virtual Advertising, Lives, CONAR, COVID-19Abstract
Consumer protection and advertising in the lives of artists during COVID-19 times are discussed. The connection between advertising and consumer relations in times of social isolation will be demonstrated, demanding consumer protection in the face of advertising abuses. The transdisciplinary aspect involving the risk society, neuroscience and the influence on consumers will also be the object of study, as well as the sufficiency of the CDC rules on the issue. The research is theoretical, qualitative and deductive, and will be used as a theoretical framework by authors such as Jonah Berger and Richard Thaler, as well as jurists like Cláudia Lima Marques to conduct the conclusions. The debate on ethical and fair conduct between consumer and supplier is a central element of the argument.
References
BARBOSA, Caio César do Nascimento; SILVA, Michael César; BRITO, Priscila Ladeira Alves de. Publicidade ilícita e influenciadores digitais: novas tendências da responsabilidade civil. Revista IBERC, Minas Gerais, v. 2, n. 2, p. 01-21, maio-ago. 2019.
BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo: novos conceitos para uma nova realidade. Tradução de Maria Luíza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2018.
BERGER, Jonah. O poder da influência: as forças invisíveis que moldam nosso comportamento. Tradução de Cristina Yamagami. São Paulo: HSM, 2017.
BRASIL, Secretaria Especial de Comunicação Social. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. Brasília. DF. 2013. Disponível em: http://www.secom.gov.br/orientacoes-gerais/publicidade/codigo-bras-de-autorregulamentacao.pdf. Acesso em: 27 jun. 2020.
BRIDGER, Darren. Neuromarketing: como a neurociência aliada ao design pode aumentar o engajamento e a influência sobre os consumidores. Tradução de Afonso Celso da Cunha Serra. São Paulo: Autêntica Business, 2019.
CONAR, Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Balanço da autorregulamentação publicitária 2019: Ética na prática. São Paulo: Conar, 2019. Disponível em: http://conar.org.br/pdf/conar220.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.
CONAR, Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. São Paulo: Conar, 2019. Disponível em: http://www.conar.org.br/codigo/codigo.php. Acesso em: 10 maio 2020.
CONAR, Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Esclarecimento sobre abertura de representação ética para exame de publicidade de bebidas alcoólicas em lives. São Paulo: Conar, 2020. Disponível em: http://conar.org.br/#. Acesso em: 08 maio 2020.
COMPARATO, Fábio Konder. A proteção do consumidor: importante capítulo do direito econômico. Revista de Direito do Consumidor: RDC, São Paulo, v. 20, n. 77, p. 27-46, jan./mar. 2011.
CORDEIRO, António Menezes. Da boa fé no Direito Civil. 7 ed. São Paulo: Almedina, 2018.
HOLANDA, Fábio Campelo Conrado de; FREITAS, Ana Virginia Porto de. Do “homo consumericus” ao ser bioético: a função social dos contratos de consumo sob o viés da proteção do meio ambiente. Revista Brasileira de Direito Animal, Salvador, v. 15, n. 1, p. 61-75, jan-abr, 2020.
LINDSTROM, Martin. A lógica do consumo: verdades e mentiras sobre porque compramos. Tradução de Marcello Lino. Rio de Janeiro: HarperCollins Brasil, 2016.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MARQUES, Cláudia Lima. Contratos no Código de Defesa do Consumidor: o novo regime das relações contratuais. 4. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2002.
MARTINS-COSTA. Judith. A Boa-Fé no Direito Privado: critérios para a sua aplicação. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
NEGREIROS, Teresa. O princípio da boa-fé contratual. In: MORAES, Maria Celina Bodin de (Coord.). Princípios do direito civil contemporâneo. Rio de Janeiro: Renovar, 2006.
NIGRI, Deborah Fisch; GANDELMAN, Silvia Regina Dain. The right of publicity in the brazilian legal system. Loyola of Los Angeles Entertainment Law Journal, Los Angeles, v. 18, n. 3, p. 469-486, 1998. Disponível em: https://heinonline.org/HOL/Page?public=true&handle=hein.journals/laent18&div=22&start_page=469&collection=journals&set_as_cursor=5&men_tab=srchresults. Acesso em: 10 maio 2020.
PORTO, Renato. Direito do Consumidor. [e-book]. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://sway.office.com/P5hb5ozAOiGhLEvP. Acesso em: 26 jun. 2020.
MALOUF, Daniela C. Daud. O post é pago, e aí? Tudo sobre a relação dos seguidores com os famosos. São Paulo: Instituto Qualibest, 2018. Disponível em: https://www.institutoqualibest.com/download/influenciadores-digitais-o-post-e-pago-e-ai/. Acesso em: 15 maio 2020.
RODRIGUES, R. M.; LOPES, p.L. A influência do marketing estratégico para a gestão do negócio. Rio de Janeiro: XII Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2015. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos15/28822377.pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.
SOUZA, Sylvio Capanema de. O Código de Defesa do Consumidor e seus reflexos na Teoria Geral do Direito Civil. Revista da EMERJ, Rio de Janeiro, v. 3, n. 10, p. 68-95, 2000. Disponível em: https://www.emerj.tjrj.jus.br/revistaemerj_online/edicoes/revista10/revista10_68.pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.
TARTUCE, Flávio; NEVES, Daniel Amorim Assumpção. Manual de direito do consumidor. 6 ed. rev., atual. e ampl. Rio de Janeiro: Forense; São Paulo: Método, 2017.
TRIPOLI, Marcelo. 15 bilhões de razões para sua marca priorizar o marketing de influenciadores. Revista MIT Technology Review: Negócios e Economia, Rio de Janeiro, jun, 2021. Disponível em: https://mittechreview.com.br/15-bilhoes-de-razoes-para-sua-marca-priorizar-o-marketing-de-influenciadores/. Acesso em: 07 jul. 2021.
OLIVEIRA, Ubirajara Mach. Princípios informadores do sistema de direito privado: a autonomia da vontade e a boa fé objetiva. [s.l.], 2016. Disponível em: https://docplayer.com.br/21366015-Principios-informadores-do-sistema-de-direito-privado-a-autonomia-da-vontade-e-a-boa-fe-objetiva-ubirajara-mach-de-oliveira.html. Acesso em: 07 dez. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors declare that
a) the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of being evaluated in another journal,
b) they are fully responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts;
c) authorize the editors of FA7LR to make textual adjustments and adequacy of the article to the norms of publication;
d) in case of acceptance, FA7LR holds the right of first publication, under CreativeCommons Attribution-NonCommercial-Share-Alike 4.0 International license.
The authors remain with the reproduction, in whole or in part, with the necessary recognition of the initial publication, either for exclusive distribution or for online distribution, for non-commercial purposes, and the same license rules are guaranteed.