THE ENVIRONMENTAL CRISIS AND THE IMPORTANCE OF EDUCATION IN THE CONSTRUCTION OF A NEW RATIONALITY: IN PURSUIT OF A SUSTAINABLE SOCIETY WHICH ENSURES AN ECOLOGICALLY BALANCED ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.24067/rjfa7;20.2:1703Keywords:
Environmental crisis, Environmental education, New rationality, Ecologically balanced environment, Sustainable societyAbstract
In the background of a severe environmental crisis, which began in the recent decades, resulting from the capitalist model that becomes an object and denies nature and it’s natural resources, causing it to prevail only its value before the economy and generating an economic rationality, of great relevance to seek alternatives that bring solution and balance to environmental problems. Thus, the objective of this research is to bring reflections about the potential represented by Environmental Education in the construction of a new rationality, in an interdisciplinary way, rescuing knowledge and knowledge, in order to allow the consolidation of a sustainable society. The study in comment is justified by the analysis of the current conjuncture, which demonstrates the severity of the environmental crisis experienced by the planet, as well as the patent possibility of depletion of environmental resources. Based on bibliographic and documentary research, and through the use of the deductive method, the result obtained is the proof that environmental education, inserted in the school scenario since the initial years, in a perspective allied to the dialogue of knowledge and interdisciplinarity, is able to form social transformers involved with the minimization of the impacts caused by the action of man on nature , it is imperative to highlight that this represents an important step towards a new rationality and the ideals of a sustainable society, which guarantees the fundamental right to the environment to present and future generations.
References
BECK, Ulrich. Risk society. London: Sage Publications, 1992.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRASIL. BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União de 05/10/1988, Brasília/DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 31 dez. 2021.
BRASIL. Decreto nº 4.281, de 25 de junho de 2002. Regulamenta a Lei nº 9.795/1999. Diário Oficial da União de 26/06/2002, Brasília/DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/D4281.htm. Acesso em: 31 dez. 2021.
BRASIL. Lei nº 9795, 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei nº 9795/1999. Diário Oficial da União de 28/04/1999, Brasília/DF. Disponível em http: www.mma.gov.br/educacao-ambiental/politica-de-educacao-ambiental. Acesso em: 31 dez. 2021.
BRUNDTLAND, G. H. Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development. 1987. Disponível em: http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf. Acesso em 31 dez. 2021.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 2. ed. São Paulo: Gaia. 1993.
FIORILLO, Celso Antonio Pacheco. Curso de Direito Ambiental Brasileiro. 10. ed. rev., atual. e ampl. São Paulo: Saraiva, 2009.
FRANCISCO. Carta Encíclica Laudato Si’. Sobre o cuidado da Casa Comum, A SANTA SÉ, Vaticano, 2015. Disponível em: http://www.ecodesenvolvimento.org/posts/2015/junho/enciclica-papal-sobre-meio-ambiente-apela-para-a#ixzz3dl2L1oMX. Acesso 31 dez. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREITAS, Juarez. Sustentabilidade: direito ao futuro. 2 ed. Belo Horizonte: Editora Fórum, 2012.
FREITAS, Juarez. Sustentabilidade: direito ao futuro. 3 ed. Belo Horizonte: Fórum, 2016.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Tradução de Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991.
JACOBI, Pedro. Meio ambiente urbano e sustentabilidade: alguns elementos para a reflexão. In: CAVALCANTI, C. (org.). Meio ambiente, desenvolvimento sustentável e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1997.
LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Educação e Realidade, v. 34, n. 3. 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9515. Acesso em 31 dez. 2021.
LEFF, Enrique. Discursos sustentáveis. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2010.
LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: racionalidade ambiental, democracia participativa e desenvolvimento sustentável. Blumenau: FURB, 2000.
LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: A territorialização da racionalidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2009.
LEEF, Enrique. Educação ambiental e desenvolvimento. In: REIGOTA, M. (Org.). Verde cotidiano: verde em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LEFF, Enrique. Racionalidade Ambiental. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
MILARÉ, Edis. Direito do ambiente: doutrina, prática e jurisprudência. 4ed. rev. atual. e ampl. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2005.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. Disponível em: http://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4415469/mod_resource/content/1/Base%20A%20cabeça%20bem%20feita_Morin.pdf. Acesso em 31 dez. 2021.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
ONU. Conferência das Nações Unidas sobre o Meio Ambiente e o desenvolvimento: ECO-92. 1992.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1998.
SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.
SANTOS, Boaventura de Souza. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SARLET, Ingo Wolfgang; FENSTERSEIFER, Tiago. Direito Constitucional Ambiental: Constituição, Direitos Fundamentais e proteção do meio ambiente. 2. ed. rev. e atul. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais: 2012.
SILVA, Geraldo Eulálio do Nascimento e. Direito internacional ambiental. 2 ed., rev. e atualizada. Rio de Janeiro: Thex Ed., 2002.
TAMAIO, Irineu. A mediação do professor na construção do conceito de natureza. Campinas, 2000. Disponível em: www.epea.tmp.br/epea2001_anais/pdfs/plenary/tr26.pdf. Acesso em: 31 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ariadna Leticy Figueiredo de Jesus, Deilton Ribeiro Brasil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors declare that
a) the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of being evaluated in another journal,
b) they are fully responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts;
c) authorize the editors of FA7LR to make textual adjustments and adequacy of the article to the norms of publication;
d) in case of acceptance, FA7LR holds the right of first publication, under CreativeCommons Attribution-NonCommercial-Share-Alike 4.0 International license.
The authors remain with the reproduction, in whole or in part, with the necessary recognition of the initial publication, either for exclusive distribution or for online distribution, for non-commercial purposes, and the same license rules are guaranteed.