The aggravated vulnerability of children and adolescents in the context of abusive advertising
DOI:
https://doi.org/10.24067/rjfa7;18.1:1124Keywords:
Advertising Abusive, Consumer Law, Hypervulnerability, Child, AdolescentAbstract
The purpose of this article is to discuss the effects of abusive advertising on children and adolescents and how to protect them in the relation of consumption through the deductive method and theoretical-bibliographic research. In order to do so, they will be classified as hypervulnerable consumers, because they suffer from an aggravated vulnerability, precisely because they do not possess their fully developed capacity for discernment, when exposed to consumer harassment through abusive advertising techniques, causing serious psychological and economic damages, as well as as causing damage to their healthy development and social behavior. It is concluded that the greater consumer empowerment in the market allows him to select better suppliers, who not only respect the adequate development of the child and the adolescent by the publicity of responsible publicity, but also can influence the ethical behavior change of the entrepreneur, either by the post negative experiences on social networks and sites sharing experiences, or for the boycott of products and services harmful to children.
References
ARIÈS, Philippe. História social da família da criança e da família. 2.ed. SãoPaulo: LCT, 2018.
AURELIO. O minidicionário da língua portuguesa. 4 ed. rev. e amp. do mini dicionário Aurélio. Rio de Janeiro, 2002.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.
BRASIL. Constituição Federativa de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituição/constituição,html. Acesso em: 14 jan 2019.
BRASIL. Lei 8.069/90. Estatuto da Criança e do Adolescente. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069,html. Acesso em: 14 jan 2019.
COOK, Daniel Thomas. The Commodification of chilldhood: the children’s clothing industry and the rise the chid consumer. Durham & London: Duke University Press, 2004.
COSTA, Marconi Freitas; LIMA, Raniere de Franca; SANTOS, Paula Janaine; VIEIRA, Maria das Graças. Comportamento do consumidor infantil: um estudo do consumo dos pais em supermercados através da influência dos filhos no momento da compra. Disponível em: http://docplayer.com.br/12484635-Comportamento-do-consumidor-infantil-um-estudo-do-consumo-dos-pais-em-supermercados-atraves-da influencia-dos-filhos-no-momento-da-compra.html. Acesso em: 05 jan. 2019.
DEL PRIORE, Marry. História das Crianças no Brasil. Ed. São Paulo: Contexto, 2018.
DIAS, Lucia Ancona Lopez de Magalhães. Publicidade e hipervulneráveis: limitar, proibir ou regular? Revista de Direito do Consumidor. vol 99, ano 24, p. 285-305. São Paulo: Ed. RT, maio-jun, 2015.
FERNANDES, Marília Milioli. A publicidade abusiva diante da hipossuficiência da criança: Um estudo à luz do princípio da proteção integral. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/bitstream/handle/1/369/Mar%C3%ADlia%20Milioli%20Fernandes.PDF?sequence=1. Acesso em: 14 jan 2019.
HENRIQUES, Isabella. Publicidade abusiva dirigida à criança. Curitiba: Juruá Editora, 2006.
JACOBINA, Paulo Vasconcelos. A Publicidade no Direito do Consumidor. Rio de Janeiro: Forense, 2002.
KONDER, Carlos Nelson. Vulnerabilidade patrimonial e vulnerabilidade existencial: por um sistema diferenciador. Revista de Direito do Consumidor, vol. 99/2015, p. 101 – 123, maio- jun. 2015.
KRAMPE, Francieli Daiane. A Publicidade das Bebidas Alcoólicas e os Parâmetros do Direito. Cascavel, 2013.
LINN, Susan. Crianças do consumo: a infância roubada. São Paulo: Instituto Alana, 2006.
MARQUES, Cláudia Lima. Diálogo das Fontes: do conflito à coordenação de normas do direito brasileiro. 1. ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2012.
MARQUES, Claudia Lima; BESSA, Leonardo Rosco; BANJAMIN, Antonio Herman de Vasconcellos. Manual de Direito do Consumidor. 6 ed. RJ: Rio de Janeiro, Revista dos Tribunais, 2014.
MILC – Movimento infância livre de consumismo. Disponível em: http://milc.net.br/2014/08/os-limites-legais-da-publicidade-infantil-no-direito-brasileiro/#.VQXWjtLF_1Y. Acesso em: 11 jan. 2019.
MIRAGEM. Bruno. A Constitucionalidade da Resolução 163 do Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (CONANDA). Disponível em: http://criancaeconsumo.org.br/wpcontent/uploads/2014/02/Parecer_ProfBrunoMiragem.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
NUNES, Rizzatto. Curso de direito do consumidor. São Paulo: Saraiva, 2015.
POSTMAN, Neil. O Desaparecimento da Infância. Tradução: Suzana Menescal de A. Carvalho e José Laurenio de Melo. RJ: Grafhia Editorial, 1999.
PROJETO CRIANÇA E CONSUMO. Por que a publicidade faz mal para as crianças. Instituto Alana, 2009. Disponível em: http://criancaeconsumo.org.br/wp-content/uploads/2014/02/por-que-a-publicidade-faz-mal-para-as-criancas.pdf. Acesso em: 05 jan. 2019.
RAMOS, Fabiane D’Andrea; ZANATTA, Lisiane. Fundamentos principiológicos para a proibição de publicidade dirigida à criança no Brasil. Revista da Faculdade de Direito da UFRGS, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/revfacdir/article/download/68431/46263. Acesso em: 10 jan. 2019.
RIZZINI, Irene. Infância e globalização: análise das transformações econômicas, políticas e sociais. Revista de Sociologia da Universidade de Lisboa, Problemas e Práticas. Portugal, v. 44, p. 11-26, 2004.
SAMPAIO, Fernanda Tiosso. As abusividades da publicidade e o público infantil. Disponível em: http://intertemas.unitoledo.br/revista/index.php/Juridica/article/viewFile/681/752. Acesso em: 12 jan. 2019.
SANDRI, Jean Carlos; SILVA, Alexandre Barbosa da. O controle da publicidade abusiva destinada a crianças. Revista de Estudos Jurídicos e Sociais. Cascavel, 3. ed., n. 3, p. 189-217, ago. 2014.
SARMENTO, Daniel. Dignidade da pessoa humana, conteúdo, trajetória e metodologia. Belo Horizonte: Ed. Fórum, 2016.
SCHMITT, Cristiano Heineck..Consumidores hipervulneráveis: a proteção do idoso no mercado de consumo. 1. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2014.
SOUZA, Maristela Denise Marques de. Responsabilidade socioambiental da publicidade a partir da análise jurídica da publicidade ilícita que não atende os valores socioambientais. Curitiba: 2014. Tese (Doutorado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná.
TESSARO, Eduardo Felipe. A publicidade infantil e a obesidade: O papel do direito na proteção do cidadão. Berlin: Novas Edições Acadêmicas, 2014.
VALOIS, Bertha Lilia e Silva. Publicidade dirigida à criança: A necessidade de uma regulamentação específica. Universidade Católica de Pernambuco. Disponível em: http://www.unicap.br/tede/tde_arquivos/4/TDE-2013-08-21T162107Z 586/Publico/bertha_lilia_silva_valois.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
VERBICARO; Dennis; SILVA, Camille Barroso. O assédio de consumo no âmbito da publicidade infantil. Revista Direitos sociais e políticas públicas (Unifafibe). Disponível em: www.unifafibe.com.br/revista/index.php/direitos-sociais-politicas-pub/article/.../pdf_1. Acesso em: 10 jan. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors declare that
a) the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of being evaluated in another journal,
b) they are fully responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts;
c) authorize the editors of FA7LR to make textual adjustments and adequacy of the article to the norms of publication;
d) in case of acceptance, FA7LR holds the right of first publication, under CreativeCommons Attribution-NonCommercial-Share-Alike 4.0 International license.
The authors remain with the reproduction, in whole or in part, with the necessary recognition of the initial publication, either for exclusive distribution or for online distribution, for non-commercial purposes, and the same license rules are guaranteed.