Development of Voluntary Attention and the Critique of the Medicalization of Education

Thinking Attention Deficit Disorder and Hyperactivity in the Light of Historical-Cultural Psychology

Authors

  • Ezequiel Carvalho Francisco Uni7

Keywords:

Ritalina, Vygotsky, Education

Abstract

The aim of this article is to understand how historical-cultural psychology has contributed to the current discussion about attention deficit hyperactivity disorder in children. Firstly, it became necessary to assimilate how Historical-Cultural Psychology comprises the development of voluntary attention, and later to understand its criticisms of the medicalization of contemporary education that takes as its principle the supposed attention disorder. In order to reach this objective, a bibliographical survey was carried out, having as methodological procedure the search of scientific works in two databases: Capes and Google Academic. As keywords, in combination, historical-cultural psychology, ADHD, Vygotsky. As final considerations, we discuss that historical-cultural psychology, as opposed to a maturationist view of the development of higher psychic functions, such as voluntary attention, includes political, social, and especially cultural issues, without excluding the biological dimension , since it presents itself as the starting point for man to be constituted as such and as an indivisible unit along with the social dimension. Finally, as a suggestion for the next studies, it is useful to investigate the political and ideological relations that are implied from the scientific knowledge to the processes of referral, diagnosis and treatment of the child considered hyperactive or inattentive.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
CALIMAN, Luciana Vieira. Notas sobre a história oficial do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade TDAH. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 30, n. 1, p. 46-61, 2010.
CRUZ, Murilo Galvão Amancio; OKAMOTO, Mary Yoko; FERRAZZA, Daniele de Andrade. O caso Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e a medicalização da educação: uma análise a partir do relato de pais e professores. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 20, n. 58, p. 703-714, set. 2016.
DE FREITAS, C. R. Corpos que não param: criança, "TDAH" e escola. (Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2011.
EIDT, Nadia Mara; TULESKI, Silvana Calvo. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e psicologia histórico-cultural. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 139, p. 121-146, abr. 2010.
EIDT, Nadia Mara; TULESKY, Silvana Calvo. Repensando os distúrbios da aprendizagem a partir da Psicologia Histórico – Cultural. Psicologia em estudo, Maringá, v. 12, n. 3, p. 531-540, set./dez. 2007.
EIDT, Nadia Mara; TULESKY, Silvana Calvo; FRANCO, Adriana de Fátima. Atenção não nasce pronta: o desenvolvimento da atenção voluntária como alternativa à medicalização. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 25, n.1, p. 78-96, jan./abri. 2014.
FERNANDES, Rosana Aparecida; OLIVEIRA, José Menna. Quem são os autênticos intranquilos da contemporaneidade?. childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 259-278, jan.-abr. 2018.
FREUD, Joseph Knobel. Sobre o TDAH: transtorno ou invenção?. Cienc. Cult., São Paulo, v. 66, n. 1, p. 54-57, 2014.
GIRÃO, Marina Serejo; COLAÇO, Veriana de Fátima Rodrigues. TDAH na infância contemporânea: um olhar a partir da sociologia da infância e da psicologia histórico cultural. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v.13, n 1, p. 1-13, jan-abr., 2018.
LEITE, Hilusca alves; REBELLO, Marilene Proença. O desenvolvimento da atenção como objeto de estudo: contribuições do enfoque histórico-cultural. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 59-77, jan./abr. 2014.
LEITE, Hilusca Alves; TULESKI, Silvana Calvo. Psicologia Histórico-Cultural e desenvolvimento da atenção voluntária: novo entendimento para o TDAH. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Maringá, v. 15, n. 1, p. 111-119, jun. 2011.
LEITE, H. A. A atenção na constituição do desenvolvimento humano: contribuições da psicologia histórico-cultural. Tese de doutorado. Programa de Pós-graduação em Psicologia Escolar e Desenvolvimento humano, USP, São Paulo, 2015.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaios sobre a sociedade de hiperconsumo. Companhia das Letras, 2007.
MARTINHAGO, Fernanda. TDAH e Ritalina: neuronarrativas em uma comunidade virtual da Rede Social Facebook. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 10, out. 2018.
MEIRA, Marisa Eugênia Melillo. Para uma crítica da medicalização na educação. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 16, n. 1, p. 136-142, June 2012.
MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. A contribuição de Michael Apple para o desenvolvimento de uma teoria curricular crítica no Brasil. Forum educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 17-30, set./nov. 1989.
NEVES, Anderson Jonas das; LEITE, Lúcia Pereira. O desenvolvimento da atenção voluntária no TDAH: ações educativas na perspectiva histórico-cultural. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 17, n.1, p. 181-184, jan./jun., 2013.
ORTEGA, Francisco. et al. A ritalina no Brasil: produções, discursos e práticas. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 14, n. 34, p. 499-512, sept. 2010.
POMBO, Mariana Ferreira. Medicalização do sofrimento na cultura terapêutica: vulnerabilidade e normalidade inalcançável. Rev. Eletron Comum Inf Inov Saúde, v.11, n. 1, p. 1-14, jan./mar. 2017.
RIBEIRO, Maria Izabel Souza; VIÉGAS, Lygia Sousa. A abordagem histórico-cultural na contramão da medicalização: uma crítica ao suposto tdah. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n. 1, p. 157-166, jun. 2016.
RIPPER, Afira V. Significação e mediação por signo e instrumento. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 25-30, abr. 1993.
ROSA, Solange Aparecida da. Dificuldades de atenção e hiperatividade na perspectiva histórico-cultural. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.15, n. 1, p. 143-150, jan./jun. 2011.
SIGNOR, Rita. Attention deficit hyperactivity disorder: a social and historical analysis. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte, v. 13, n. 4, p. 1145-1166, dec. 2013.
SILVA, Maria Cintra da; ALMEIDA, Célia Maria de Castro; FERREIRA, Sueli. Apropriação cultural e mediação pedagógica: contribuições de Vygotsky na discussão do tema. Psicologia em Estudo, v.16, n. 2, p. 219-228, abr./jun. 2011.

Published

2019-06-13